Αγάπα, γλέντα, κοίτα ψηλά!

Η σκηνοθέτης Yolande Zauberman σκηνοθετεί την βραδιά των Cesar 2021, μία ωδή στο γλέντι και στη χαρά της ζωής, με μια εξαιρετική χορογραφία βασισμένη στο όραμα του σκηνοθέτη, συνθέτη και συγγραφέα Cyril Collard και στη μουσική του “Douce France”.

Γεννημένη από Πολωνό-Εβραίους γονείς στο Παρίσι του 50 η φλογερή και λαμπερή Σκηνοθέτης και Kινηματογραφίστρια έζησε μια δύσκολη παιδική ηλικία. Οι γονείς της δεν μιλούσαν ποτέ για το τι συνέβη και ο Πατέρας της απαγόρευε ρητά το να μιλάνε Πολωνικά.

“Η μητρική μου γλώσσα ήταν η σιωπή” εκμυστηρεύεται στη δημοσιογράφο  Lucile Commeaux του France Culture.

Ορμώμενη από την ανάγκη να καταλάβει αυτό που της φαινόταν ακατάληπτο ξεκινάει τη σταδιοδρομία της σαν Σκηνοθέτης.

“δεν ξέρω να κάνω κάτι άλλο πέρα από το να Κινηματογραφώ, αλλά αυτό το κάνω με πάθος”

Η πρώτη ταινία σταθμός “Me Ivan, You Abraham” μιλάει για την ιστορία 2 αγοριών στα Ρωσικό-Πολωνικά σύνορα την περίοδο του 30 (ενός Εβραικής και το άλλο Χριστιανικής παράδοσης) τα οποία προκειμένου να ξεφύγουν το Αντισημιτικό κύμα βίας δραπετεύουν σε μια απίστευτη περιπέτεια με μόνο τους όπλο την αγάπη και την αδελφοσύνη τους. Μαζί τους η αδερφή του Αβραάμ, η Ρέιτσελ και ο Ααρών, ένας κυνηγημένος νεαρός Κομμουνιστής, οι οποίοι ξεκίνησαν για να τους βρουν. 

Ένα από τα πραγματικά γεγονότα που θυμάται η σκηνοθέτης είναι ότι για τις ανάγκες των γυρισμάτων οι ηθοποιοί έπρεπε να μάθουν τη διάλεκτο Yiddish η οποία την ομιλούν ελάχιστοι άνθρωποι ανά τον κόσμο και αυτό έγινε με τη βοήθεια ενός Ρωσσοεβραίου, ο ένας εκ των δύο διασωθέντων μιας θεατρικής ομάδας της Σταλινικής Ρωσίας η οποία δολοφονήθηκε-ξεκληρίστηκε από το Καθεστώς του Στάλιν.

Στη δεύτερη ταινία σταθμό “Would you have sex with an Arab?” η λογική είναι απλή αλλά ρηξικέλευθη: Η σκηνοθέτης με εργαλείο τη κάμερα και το μικρόφωνο θέτει σε θαμώνες νυχτερινών κέντρων του Tel Aviv, πεζούς αργά τη νύχτα σε σοκάκια την αφοπλιστική ερώτηση χωρίς προειδοποίηση. Οι απαντήσεις ποικίλλουν αλλά, αρχικά είναι αρνητικές στη πλειοψηφία τους. Οι περισσότεροι λένε ότι ένας δεσμός θα ήταν πολύ οδυνηρός για τα μέλη της οικογένειας εάν το μάθαιναν ποτέ, ή ότι η ιδέα είναι πολύ φορτωμένη με κοινωνικοπολιτικές αποσκευές για να ξεπεραστεί. Οι παραδοσιακοί θεωρούν την ιδέα απλώς τρελή. 

Σε δεύτερο χρόνο η ερώτηση της Zauberman δίνει σε κάποιους την ευκαιρία να αναλογιστούν τη στάση τους σε ευρύτερο πλαίσιο. Μερικοί είναι πραγματικά μπερδεμένοι και δεν ξέρουν τι θα έκαναν σε πραγματικό σενάριο.

Η τρίτη ταινία-ντοκιμαντέρ σταθμός γυρισμένη το 2018 “Μ” ασχολείται με τη σεξουαλική κακοποίηση παιδιών στην υπερ-ορθόδοξη κοινότητα Haredim στο Ισραήλ μέσω της ιστορίας του Menachem Lang, ενός τώρα μεγάλου τραγουδιστή με το προβοκατόρικο ψευδώνυμο «το πορνό παιδί».  Η κάμερα ακολουθεί την επιστροφή του θύματος στο μέρος και στους ανθρώπους που υπήρξαν οι Θύτες. Η προσέγγιση της κινηματογραφίστριας σε βάζει στον πολύπλευρη και θλιβερή πραγματικότητα των Θυτών.

Δύσκολο να κάνεις ανθρώπινες κρίσεις. Ένα από τα πράγματα που καταλαβαίνεις είναι ότι αυτού του είδους η συμπεριφορά και ο θρησκευτικός δογματισμός συγγενεύουν. Ένας άντρας δεν φαίνεται να καταλαβαίνει τι είναι η ομοφυλοφιλία, ενώ ένας άλλος προτείνει ότι το σεξ πρέπει να έχει αποκλειστικά στο Shabbat και να έχει μόνο παιδιά. Ακόμα ένας άλλος κατηγορεί τον Lang: “Γιατί άφησες να σε αγγίξουν;” Η καταστολή και η άγνοια δημιουργούν ένα περιβάλλον στο οποίο η σεξουαλική κακοποίηση παραμένει ανεξέλεγκτη, μιας και η ανθρώπινη σεξουαλικότητα δεν είναι προσαρμοσμένη σε τέτοιου είδους περιορισμούς.

Αυτό που σίγουρα αποτελεί συνδετικός κρίκος όλων αυτών των έργων είναι αφενός να παρουσιάσει μερικά από τα εμπόδια της συναισθηματικής μας ευφυίας, της γλώσσας της καρδιάς μας όπως οι δογματικές προκαταλήψεις, η βία, ο φόβος, οι κοινωνικοί ρόλοι και το μίσος. Αφετέρου να μεταφέρει το ελπιδοφόρο μήνυμα της ζωής και της αγάπης η οποία μπορεί πάντα να υπερνικήσει τις δυσκολίες, όποιες και να ναι αυτές.

Συμβουλές της:

“Πήγαινε προς τα εκεί που φοβάσαι περισσότερο”

“Έχε πίστη στην εν συναίσθηση και στη Καρδιά σου”

“Γλέντα τη ζωή.. Ο Spinoza έλεγε ότι η θλίψη είναι το όπλο του τυράννου για να μας υποτάξει.”

“Ο χορός είναι η υπέρτατη γλώσσα”

Φοβερό είναι το κλιπάκι του “Douce France” των “Carte de séjour” εδώ https://www.dailymotion.com/video/x2xof3i

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s